بتانیک

نیروگاه های خورشیدی یکی از منابع تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر هستند که در سال های اخیر به دلیل مزایای متعددی که دارند، مورد توجه بسیاری از افراد و سازمان ها قرار گرفته اند. یکی از مهم ترین مزایای نیروگاه های خورشیدی، هزینه تولید پایین برق است. به طوری که هزینه تولید برق از نیروگاه های خورشیدی در حال حاضر از هزینه تولید برق از نیروگاه های حرارتی کمتر است.

وام نیروگاه خورشیدی چیست؟

اگر تابه‌حال به فکر استفاده از انرژی خورشیدی در ابعاد صنعتی و خانگی افتاده‌اید، احتمالا قدم اولتان بررسی هزینه‌ها و قدم دومتان منصرف‌شدن بوده است! با اینکه استفاده از پنل‌های خورشیدی در درازمدت مقرون‌به‌صرفه‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند؛ اما هزینه اولیه آن‌ها در توان هر کسی نیست. بنابراین شرکت‌ها و در مواردی دولت، اقدام به اعطای وام جهت نیروگاه خورشیدی کرده‌اند. وام نیروگاه خورشیدی انواع و شرایط متنوعی باتوجه ‌به طرف ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده وام دارد.وام راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی کمک‌هزینه‌ای است که به مصرف‌کننده امکان خرید یک سیستم انرژی خورشیدی کامل را می‌دهد و مصرف‌کننده باید در طی زمان تعیین‌شده نسبت به پرداخت اقساط، اقدام نماید. در صورت احداث نیروگاه خورشیدی خانگی یا صنعتی، دولت طی قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله، برق را به صورت ماهیانه از شما می‌خرد و در نتیجه می‌توانید اقساط وام را از محل درآمد نیروگاه، پرداخت کنید. وزارت نیرو و شرکت‌های فعال در این زمینه در حال تبلیغات وسیع برای تشویق مردم به احداث نیروگاه‌های کوچک و خانگی هستند.

یکی از جنبه‌های این تشویق، اعطای وام نیروگاه خورشیدی خانگی به مصرف‌کننده و خرید برق تولیدی این نیروگاه‌ها است. باتوجه ‌به قانونی که سازمان ساتبا در سال ۱۳۹۴ تصویب کرد، هر شهروندی که در خانه یا زمین خود نیروگاه خورشیدی احداث کند، می‌تواند آن را به اداره برق منطقه بفروشد. این قانون اعتبار ۲۰ ساله دارد؛ یعنی تا ۲۰ سال آینده، برق تولیدشده توسط نیروگاه‌های شما به‌صورت تضمینی خریداری خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با کمک بانک‌ها و حمایت سازمان‌های فعال این حوزه با اعطای وام نیروگاه خورشیدی، در سال‌های آینده تولید برق از این روش به عدد قابل توجهی برس. نرخ سود وام‌ها، مدت بازپرداخت و تسهیلات آن‌ها با توجه ‌به مواردی مانند طرف ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده وام و نوع نیروگاه تفاوت دارد.

شرایط اخذ وام نیروگاه خورشیدی

در راستای حمایت از توسعه نیروگاه های خورشیدی، دولت ایران تسهیلاتی را برای احداث این نیروگاه ها در نظر گرفته است. یکی از این تسهیلات، وام نیروگاه های خورشیدی است. این وام توسط بانک های عامل به متقاضیان واجد شرایط اعطا می شود.

شرایط دریافت وام نیروگاه های خورشیدی به شرح زیر است:

 

  • متقاضی باید دارای تابعیت ایرانی باشد.
  • متقاضی باید دارای سن قانونی باشد.
  • متقاضی باید دارای گواهینامه عدم سوء پیشینه کیفری باشد.
  • متقاضی باید دارای درآمد ثابت باشد.
  • متقاضی باید دارای ملک یا زمین مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی باشد.

انواع وام نیروگاه خورشیدی

  • نیروگاه‌های خانگی باید حداقل ۵ و نیروگاه‌های صنعتی باید حداقل ۱۰۰ کیلووات به بالا باشند تا مشمول دریافت وام شوند.
  • نرخ کارمزد وام، بسته به میزان آورده نقدی، از ۸ الی ۱۲ درصد است و با توجه ‌به روند پیشرفت پروژه، در ۳ یا ۴ مرحله واریز می‌شود.
  • این وام یک دوره ۸ ساله دارد؛ یک سال تنفس، ۲ سال ساخت و ۵ سال بازپرداخت.
  • در طی این ۸ سال، نیروگاه به‌عنوان وثیقه در رهن بانک قرار می‌گی رد و بعد از اتمام این دوره، از رهن خارج خواهد شد. اگر حجم پروژه بالا باشد، احتمالا وثیقه ملکی نیز در اختیار بانک قرار خواهد گرفت.
  • اگر قصد احداث نیروگاه خورشیدی صنعتی دارید، باید حداقل ۳۰ درصد از هزینه کل پروژه را به‌صورت نقد داشته باشید. این پول باید به حسابی به نام خودتان در بانک‌، واریز شود تا بعد از اعتماد سازی، وام به شما تعلق بگیرد.
  • وام نیروگاه خورشیدی صنعتی در صورتی به متقاضی تعلق می‌گیرد که سابقه بدعهدی در بازپرداخت وام‌های پیشین خود نداشته باشد.

انرژی ماینینگ یکی از فعالان در حوزه تامین مالی و مشاوره تامین مالی برق خورشیدی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی، در کشور است. این شرکت، طراح، تامین‌کننده تجهیزات و مجری نصب سیستم‌های برق خورشیدی در سراسر کشور می‌باشد. همچنین این شرکت به صورت تخصصی در زمینه پنل‌های خورشیدی مناسب برای فضایی که قرار است در آن نیروگاه خورشیدی احداث کنید به شما مشاوره می‌دهد. ‌جمع‌بندی وام نیروگاه خورشیدی یک استراتژی مناسب برای تشویق مردم به استفاده از این انرژی پاک و حفظ محیط‌زیست است. این وام‌ها طیف متنوعی دارند و برای مصرف‌کننده تجاری و خانگی تعریف شده‌اند.

تمام مشترکین اداره برق، این امکان را دارند تا نیروگاه خورشیدی خانگی ایجاد کنند و این یک ‌قدم اولیه برای پاگذاشتن در این سرمایه‌گذاری پرسود است. شرکت انرژی ماینینگ یکی از شرکت‌های فعال در حوزه برق خورشیدی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی، در کشور است. این شرکت، طراح، تامین‌کننده تجهیزات و مجری نصب سیستم‌های برق خورشیدی در سراسر کشور می‌باشد. همچنین شرکت انرژی ماینینگ، امکان دریافت مشاوره از متخصصان در این زمینه را فراهم کرده است و از ابتدا تا پایان مسیر همراه شما خواهد بود.

مراحل اخذ وام نیروگاه خورشیدی

تسهیلات احداث نیروگاه خورشیدی به دو صورت تعلق می‌گیرد؛ در روش اول، پیمانکار پروژه شما پیش‌فاکتوری ارائه می‌کند و باتوجه ‌به آن، تسهیلات در وجه پیمانکار صادر می‌شود. در روش دوم، مبلغ به‌طور مستقیم در اختیار شخص متقاضی قرار می‌گیرد که بسیار نادر است. مراحل اخذ وام نیروگاه خورشیدی به شرح زیر خواهد بود:

    1. متقاضی باید طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی خود را تهیه کند.
    2. متقاضی باید از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) مجوز احداث نیروگاه خورشیدی دریافت کند.
    3. متقاضی باید با یک بانک عامل قرارداد اخذ وام نیروگاه خورشیدی منعقد کند.
    4. متقاضی باید مدارک مورد نیاز بانک را ارائه دهد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام نیروگاه خورشیدی

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام نیروگاه های خورشیدی به شرح زیر است:

  • مدارک هویتی متقاضی
  • گواهینامه عدم سوء پیشینه کیفری متقاضی
  • مدارک ملک یا زمین مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی
  • طرح توجیهی احداث نیروگاه خورشیدی
  • قرارداد اخذ وام نیروگاه خورشیدی از ساتبا

مزایا و معایب وام نیروگاه خورشیدی

مزایا: 

  • امکان احداث نیروگاه خورشیدی بدون سرمایه اولیه
  • امکان بهره مندی از مزایای خرید تضمینی برق از سوی دولت
  • کاهش هزینه های برق مصرفی
  • کمک به حفظ محیط زیست
 
معایب:
  • عدم توجیه‌پذیری بدون در نظر گرفتن شرایط تورمی
  • نیاز به ارائه وثیقه
  • احتمال تغییر شرایط اقتصادی در طول دوره بازپرداخت وام

نتیجه‌گیری

وام نیروگاه های خورشیدی یکی از راه های مناسبی برای احداث نیروگاه های خورشیدی است. این وام با مزایای متعددی همراه است که می تواند برای متقاضیان جذاب باشد. با این حال، متقاضیان باید قبل از دریافت این وام، مزایا و معایب آن را به دقت بررسی کنند. گروه انرژی ماینینگ با تجربه تامین مالی پروژه‌های انرژی امکان طراحی و بررسی دقیق طرح های خورشیدی به منظور انتخاب روش مناسب تامین مالی را دارد جهت مشاوره دقیق تر با ما تماس بگیرید.